NOVEMBER

Musikk, sang og dans😊

Nå er det revy som står i fokus, og alle barn og voksne bidrar på sin måte. Revyen er et sosialt fellesskap, som er et godt utgangspunkt for lek på tvers av alder og kjønn, men også en fin mulighet for barna til aktiv deltakelse i planlegging og gjennomføring. Fellesskapsmusisering er også et begrep som er beskrivende i denne sammenheng; det som skjer når de ansatte synger sammen, og barna stemmer i. Hva den enkelte presterer er mindre viktig. Denne gangen har vi valgt å la oss inspirere av friluftslivet vårt og turene våre til skogen. Vi er godt i gang og opplever at barna tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede.

Tynn longs og genser i naturens farger, og en ull lue (barna skal feste/sy garntråder i), bør nå være på plass i barnehagen i navnet pose.

Vi gleder oss til å se dere på Skui grendehus onsdag 1.desember. Invitasjon og mer informasjon om arrangementet sendes ut de nærmeste dager.

Så litt om levering og henting av barn…

Vi ser at dere har gode rutiner på morgenen når dere skal levere barna. Dere sørger for at innesko er på og at de vasker hender før dere banker på døra og slipper barna inn på avdeling. Vi setter stor pris på at dere gjør det på akkurat denne måten. Det virker positivt inn på allerede leverte barn og bidrar til en lun og hyggelig start på dagen for oss alle.

Når det gjelder henting av barn vil jeg gjerne komme med noen gode råd og anbefalinger. Timene fra 1500-16.30 kan ofte være hektiske. Vi skal rydde opp etter siste måltid, som innebærer vask av bordene og alle stolene, samt feie gulvet. Samtidig skal vi tilrettelegge for meningsfulle aktiviteter for barna. Vi opplever også dette som en tid hvor mange barn er litt slitne, og de følger nøye med på alle mammaer og pappaer som kommer inn porten. De roper høyt og gjentatte ganger: DU ER HENTA!!!:)😊

Forslag: Snakk med barna hjemme om tanker og forventninger når dere kommer for å hente. Det er lurt å si at nå er barnehagedagen over og nå skal vi hjem. Ikke spør om de vil hjem, det er det dere som bestemmer. Noen ganger gir barna uttrykk for at de ikke vil hjem, at det ikke passer akkurat nå. Dere kan banke på døra når dere kommer, si ifra til barnet at det kan leke litt til mens dere pakker sammen i gangen, men når dere er ferdige med det er det på tide å gå hjem. Lag like gode rutiner på dette som dere har ved levering. Det vil hjelpe både personalet og barna. Med tanke på de små arealene som er i gangen, er det fint om den koselige praten med andre foreldre kan skje ute, etter barna er hentet.

Randa som jobber på Sommerfuglen, skal være på Regnbuen ca tre dager i uken fremover. Det gleder vi oss til. Vi har også Inta som kommer på besøk innimellom for å spille og synge sammen med oss.

Ønsker dere alle fine høstdager fremover😊